Aller au menu Aller au contenu
A new generation of engineers

Paper, print media and biomaterials

A new generation of engineers
A new generation of engineers

> Education

Mass transfer Lab - 3FMA3024

A+Augmenter la taille du texteA-Réduire la taille du texteImprimer le documentEnvoyer cette page par mail cet article Facebook Twitter Linked In
  • Number of hours

    • Lectures : 0
    • Tutorials : 0
    • Laboratory works : 16.0
    • Projects : 0
    • Internship : 0
    • Written tests : 0
    ECTS : 15.0

Goals

  • To illustrate the courses: mass transfer and mass exchanges.
  • To illustrate also course on flow into porous media (PW on resin bed).

Content

Practical work cycle includes 4 sessions:

  • Quasi-stationary mass transfer through a membrane: determination of the diffusivity of a solute through a membrane.
  • Desorption kinetics from wood chips: effect of tortuosity in the radial and longitudinal directions.
  • Mass transfer and exchange in a resin bed: characterization of the resin (exchange capacity, densities, equilibrium constant, ...); study of continuous operation: piercing curve, global mass transfer coefficient and HUET.


Prerequisites

Course of mass transfer and fluid mechanics

Tests

Notation of practical work reports and participation of each student.



moyenne de 4 CR intégrant la participation de chaque étudiant

Additional Information

Curriculum->Pagora Engineer - Apprentice->Semester 6


Sécurité-Environnement
Environnement Gestion des déchets liquides (solutions salines et acides) qui sont récupérées dans des bidons dédiés ainsi que solides (résine) qui est stockée et recyclée. Sécurité Port obligatoire de la blouse + lunettes + gants pour la préparation des solutions Les élèves n'ayant pas suivi la formation sécurité lors de l'intégration à Pagora ne sont pas autorisés à manipuler en TP

Bibliography

Documents supports du cours de transfert de matière

A+Augmenter la taille du texteA-Réduire la taille du texteImprimer le documentEnvoyer cette page par mail cet article Facebook Twitter Linked In

Date of update July 24, 2020

Université Grenoble Alpes